söndag 17 juli 2011

Heligt fika

När jag träffade Elias för drygt sju år sedan förstod jag ganska snabbt att cafébesöken är heliga för honom. Det tog lång tid innan jag vande mig vid att sitta kvar timmar på fiken. Jag brukade vilja packa ihop och gå vidare när bullen var uppäten och teet hade svalnat. Nu har jag vant mig och packar alltid ner en pocketbok i handväskan och nu dröjer jag gärna kvar jag med. På det underbara Centralkonditoriet i Väderstad har vi suttit många timmar och filosoferat, inte minst under alla husvisningsturer på slätten. Nu hamnade vi inte i närheten av Väderstad och det gick inte att ta miste om Elias glädje när vi hittade mysiga Café Columbia inne i Kisa. Där finns förutom det vanliga fikasortimentet och en fin innergård också Kisa emigrantmuseeum som bland annat ställer ut fotografier, brev och kläder efter de människor från trakten som emigrerade. Första bilden är tagen på Centralkonditoriet, den andra på Café Columbia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar