onsdag 20 april 2011

Det första trädgårdsprojektet

Det allra första trädgårdsprojektet genomförde vi de första dagarna i kapellet, syrenhäcken kortades ner. Nu ser de som promenerar förbi huset ner till sjön istället för in i ett bladverk. Samtidigt ger det vår lilla trädgård mer ljus. Grannen erbjöd sig att låna ut sin elektriska häcksax men både jag och Elias var sugna på att testa häcksaxen och grensågen vi precis köpt. Det gick ganska fort att bli klar och jag är nöjd med resultatet. Jag hann tyvärr inte fota den innan det var dags att stänga huset och åka till Linköping för att göra en sista arbetsdag innan påskledigheten. Träningsvärken i armarna är en sort dokumentation i alla fall. Även om dagarna i Björkfors mest gick åt till att flytta in möbler och köpa verktyg, redskap och köksutrustning så känns det som att vi fått en bild av byn i alla fall. Vi har hunnit träffa de flesta grannarna och en av dem var vänlig nog att låna ut en bok om Björkfors historia. Idag har Elias tagit första steget mot den första renoveringen på kapellet. Hängrännorna måste bytas ut och det visade sig att det lokala plåtfirman i björkfors hade sålt rännor till den halva av huset där de nyligen är utbytta. Dessutom var de villiga att ta på sig uppgiften att samtidigt måla vindskivorna. Att ha ett hus som är så högt som vårt innebär noggrann planering även av arbetsuppgifter som är relativt enkla. En sak har vi lyckats vi, eller snarare Elias, ordna på egen hand i alla fall. Det var dags att sätta nytt nät över skorstenen för att förhindra att kajorna bygger bo i rökgångarna. Tyvärr fegade jag ur redan vid första stegen upp på vinden. Vi får se om jag kommer att göra några framsteg när det gäller stegar och höjder framöver.

3 kommentarer:

  1. Bra grej med nätet! Har varit med om hemma i hölö att kaj-ungar har ramlat ner i spisen... inte jätteroligt. Men jag fick en fin kompis ett par veckor i alla fall, Håkan hette han :)

    SvaraRadera
  2. Söta fågelungar vill jag inte ha ner i skorstenen. Fint namn!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt projekt ni har på gång. Ska bli kul att följa er. Vi gillar visst samma trädgårdsböcker också, samma köksträdgårdsbibel gäller här i Skåne :0)
    Hälsningar
    /Heidi

    SvaraRadera