torsdag 5 maj 2011

Brödbak

Igår kom jag och Elias ut till kapellet och idag har vi jobbat härifrån. Förutom skrivjobb så har jag hunnit med ett brödbak. Jag tyckte det var lyckat och lägger upp receptet, det är tekakor där grunden är havregrynsgröt. Jag halverade receptet, men kan tänka mig att full sats blir ca 24 tekakor.

Du behöver:
5 dl havregryn
5 dl vatten
100 g smör
5 dl mjölk
2 paket jäst
1 dl socker eller sirap
1 tsk salt
ca 2 l vetemjöl

Koka samman havregryn och vatten till en gröt. Klicka i smöret och rör så att det smälter. Blanda i mjölken och smula därefter ner jästen och rör tills den löser sig i gröten. Rör ner socker eller sirap och salt och arbeta därefter ner vetemjölet. Använd så mycket mjöl att degen släpper bunken. Jäs degen under duk i 30 minuter. Baka ut till små bullar och platta dem till tekakor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Nagga dem med en gaffel. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter under duk. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Vi åt dem till eftermiddagsfikat med björnbärsmarmelad på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar