tisdag 5 april 2011

Lokala missionshus

Resultatet av att köpa ett lite udda projekt har för min del blivit ett nästan osunt intresse för andra kapell, missionshus och småkyrkor. Nu visar det sig att det bara några kvarter hemifrån finns ett batistkapell, på friluftsmuseet Gamla Linköping. 1999 flyttades Elimkapellet i Brokind till museet. Det har en hel del likheter med vårt. Kanske är det inte så konstigt eftersom det renoverades på 30-talet, ca tio år efter att kapellet i Björkfors byggdes. Jag ser fram emot att promenera upp till Gamla Linköping för att titta på kapellet och passa på att fika på det mysiga fiket på området. Jag har också hittat ett reportage på corren.se om ett par som köpt och börjat renovera ett missionshus. Lite svårt att se hur det ser ut, men små glimtar får man i inslaget. Jag har dessutom placerat vår blogg i Björkfors på bloggkartan.se.

2 kommentarer:

  1. Jag vet man blir fast. Till det osunda intresset ingår att kolla efter bilder på huset... Vi hittade ju vykort på Tradera, så jag sökte på Björkfors åt er. När jag kollar på bilderna på bloggen så tror jag att kapellet kanske är med på detta vykort http://www.tradera.com/Kinda-Bjorkfors-4bild-F-Rolands-Allkop-Obeg-A6-auktion_270129_130814030

    SvaraRadera
  2. Tack! Det stämmer bra att det är huset på bilden. I det stora vita grannhuset låg lanthandeln, men den är (så klart) nedlagd.

    SvaraRadera